Olemme vuosia järjestäneet opettajankouluttajille syksyn alussa kumppanuusseminaarin, jossa olemme tehneet eri tavoin työelämää, sen osaamistarpeita sekä työpaikoilla tapahtuvaa oppimista tutuksi. Palaute on ollut aina hyvää, jopa erinomaista. Me järjestäjinä emme olleet enää niin tyytyväisiä.
Koimme, että hyvistä palautteista huolimatta, toivotun suuntaisia toimenpiteitä ei tapahtunut. Tarvittiin herätys, miksi opettajankoulutuksen pitää muuttua.
Tämä oli Petrille toimeksianto: luo narratiivinen esitys millainen matka Suomella on ollut, mitä se nyt on, ja mitä pitää tapahtua ja muuttua, jotta seuraavat 100 vuottakin olisi menestystarina.
Tulos oli koko salin mykistävä kokemus: kaksi tuntia tarinaa kuvina. Ei yhtään kysymystä, keskeytystä, vaan yleisö kuunteli aivan hiljaa, hengittämättä, osa välillä silmäkulmia pyyhkien.
Me emme voi tietää, mitä konkreettisia muutoksia on tapahtunut. Ne eivät joka tapauksessa tapahdu hetkessä. Jonkin täytyy laukaista prosessi. Sen Petrin esitys teki.
Tapahtuman palautteista: ”Hieno kokonaisuus! Erityiskiitos Petri. ”
Samaa mieltä.
Liisa Tenhunen-Ruotsalainen
johtaja
Taloudellinen tiedotustoimisto TAT