Kesällä 2016 vahvistettu uusi rohkeasti OP Ryhmää uudistava strategiamme perustui näkemykseen toimintaympäristön ja asiakaskäyttäytymisen rajusta muutoksesta. Pankin yli satavuotisen historian suurin strateginen muutos tehtiin tavoitteena turvata tulevaisuus disruptoimalla itsemme ja kysyä nöyrästi: Tarvitaanko enää perinteistä pankkia?

Lokakuussa 2016 Vallilan uusiin tiloihimme kokoontui yli 600 Osuuspankkien hallitusten ja hallintoneuvostojen puheenjohtajaa ja toimitusjohtajaa. Heille oli tavoitteena avata uskottavasti ja ymmärrettävästi käynnissä olevaa rajua muutosta strategian taustalla. Miten saada joukot havahtumaan uudistumisen välttämättömyydestä ja innostumaan yhteisestä tulevaisuudesta?

Toteutus:

Petrin kyky pelkistää ja taito tulla arjesta tutuilla teemoilla älyllisesti vaativalla tavalla kuulijan iholle puhuttelee myös niitä, jotka eivät vielä omassa elämässään ole kohdanneet ympäristön muutosta. Useamman kerran Petrin tavanneena ja häntä kuunnelleena olen pannut merkille kohtaamisemme jälkeen tarpeen hakeutua ”peilin eteen” energisoituneena toteamaan että enpä ollut tullut noin ajatelleeksi Petri kuunteli toimeksiantajan tarpeen herkällä korvalla ja rakensi kaiken tästä tarpeesta käsin. Sanasta sanaan toiveita ei voi esittää, sen verran kaverilla tuntuu olevan omaa tahtoa ja ammatillista osaamista. Toteutus oli kaukana siitä, että kyseessä olisi ollut “vain puhuja”. Tuotettu arvo yritykselle oli merkittävä ja yhteinen tehty työ näkyi jokaiselle yleisössä.

Tulos:

Tilaisuuden onnistuminen oli OP Ryhmälle äärimmäisen tärkeää. Strategian toteutuksen ja yhteisen tahtotilan kannalta meille oli välttämätöntä päästä puhumaan samasta maailmankuvasta käsin. Vaikka odotukset olivat korkeat, Petrin osuus onnistui ylittämään nekin. Paras key note pohjustaa sävellajin koko tapahtumalle ja näin tapahtui. Pääjohtajana minun oli helppo astua omieni eteen, varmana siitä, että pohjatyö oli tehty parhaalla mahdollisella tavalla.

Reijo Karhinen
pääjohtaja
OP Ryhmä (31.1.2018 asti)

Jaa: